Köpvillkor

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR

Du kan vara helt trygg då du handlar hos oss på Lilla Rumet för vi jobbar alltid för att våra kunder ska bli helt nöjda med vår service och våra produkter. Vi har här sammanfattat våra köpevillkor. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du alltid hjärtligt välkommen att höra av dig!

Genom att beställa accepterar du våra villkor oavsett om din beställning sker i webshopen eller i vår fysiska butik. Beställningar som görs av personer under 18 år bedöms enligt gällande regler för kontantköp och skall ha målsmans godkännande för beställning. Lilla Rummet reserverar sig mot eventuella tryckfel i text och bild samt fel i produktspecifikation på samtliga produkter i sortimentet. Vid eventuella fel i angivande av lagersaldo förbehåller sig Lilla Rummet rätten att korrigera detta i efterhand. Kunden kommer då att informeras om eventuellt förändrad leveranstid. Om tekniska fel mot förmodan skulle uppstå förbehåller sig Lilla Rummet rätten att korrigera felaktiga priser på beställningar beroende på tekniska problem i webshopen. Det samma gäller felaktiga priser beroende på tryckfel i nyhetsutskick och annonser. Skulle detta inträffa informeras kunden och kunden har då rätt att häva sitt köp. För att du ska få ut det mesta av din vara bör du följa tillverkarens skötselråd. Läs mer på vår hemsida, produktens emballage eller kontakta gärna vår kundtjänst om du har frågor.

SEKRETESS

Lilla Rummet lämnar aldrig ut kundregister eller några uppgifter om våra kunder till utomstående. Lilla Rummets medarbetare samt vår betalsamarbetspartner är de enda som har tillgång till kunduppgifterna. Beställarens namn och adress framgår på paketets adresslapp. Vi följer personuppgiftslagen (PUL). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt PUL i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få tillgång till den information som vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i sådana fall via mail.

PRISER OCH BETALNING

Du kan känna dig helt trygg när du genomför köp i vår webbutik. Vi har DIBS som leverantör av betaltjänsten och de uppfyller de hårda säkerhetskraven som finns för kortbetalningar och köp via faktura. För att handla med DIBS faktura görs en upplysning på att du är kreditvärdig, samt att alla dina angivna uppgifter stämmer överens med ditt personnummer och folkbokföringsadress. Vi har genom vårt samarbete med DIBS möjlighet att erbjuda dig som kund en extra lång betaltid och/eller att delbetala för dina inköp. 

Varje vara anges med pris inklusive moms. Beroende på vara ingår moms med 25%, 12% (godis/livsmedel) eller 6% (böcker). Inga expeditionskostnader tillkommer. Utöver varans pris så kan det eventuellt tillkomma kostnader för det betalnings- och leveransalternativ du som kund själv väljer. Information om villkor samt pris för leverans och betalsätt framgår tydligt i kassan. Innan du godkänner din beställning och godkänner att du ska betala för din order kommer beställningens totalsumma tydligt att framgå. Kampanjer eller prisnedsättningar kan ske antingen direkt på produkten eller vid angivande av rabattkod i kassan. Våra kampanjer och erbjudanden gäller så lång lagret räcker eller till och med angivet slutdatum för kampanjen.

ORDERBEKRÄFTELSE

Lilla Rummet bekräftar din webshopsbeställning genom orderbekräftelse som genereras automatiskt. Kontrollera dina uppgifter noggrant på din orderbekräftelse, efter som t.ex. felaktigt mobilnummer kan göra att du inte får avisering om att din försändelse finns att hämta på utlämningsstället. Får du ingen orderbekräftelse bör du höra av dig till oss omgående: info@lillarummet.se

LEVERANSER OCH FRAKTER

Vi behandlar normalt din order inom 24 timmar på helgfri vardag efter det att vi har mottagit din beställning. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och eventuella fel i lagersaldot som kan leda till längre leveranstider än beräknat. I de fall en vara är slutsåld eller är en beställningsvara, är leveranstiden något längre. I dessa fall upplyser vi alltid dig som kund om den beräknade leveranstiden. Vi använder oss av DHL som transportör. Vid eventuell kampanj med fri frakt kan vi skicka din beställning med vanligt brevporto vid lågt ordervärde.

Beställning med varuvärde för 300 kr eller mer, levereras fraktfritt inom Sverige. Vid ett ordervärde under 300 kr betalar köparen fraktkostnaden på 29 kr inom Sverige med Postnord. Priserna syns i kassan. 

Vi strävar efter att alltid ha alla våra varor i lager. När en order lämnar vårt lager får du ett mail som meddelar att din vara är på väg. Har du frågor/problem kring din leverans, är du välkommen att kontakta oss på info@lillarummet.se.

Ibland uppstår transportförseningar som är utom vår kontroll. Om detta inträffar är det lättast att ta kontakt med fraktbolaget. Lilla Rummet har inget ersättningsansvar till kunden för eventuell skada som transportförseningen åstadkommit.

Tillsammans med våra fraktpartners står Lilla Rummet för transportrisken d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Om innehållet skulle vara skadat så meddelar du detta till utlämningsstället eller direkt till transportören. Du måste få en bekräftelse av transportören på att du mottagit ett skadat gods. Spara alltid denna bekräftelse. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om ditt paket är skadat, dock senast inom en vecka från du mottagit försändelsen. Skicka ett mail till info@lillarummet.se med bifogade foton (om du har möjlighet) eller ring oss på 031-137799 så hjälper vi dig.

EJ UTHÄMTADE PAKET, FÖRLÄNGD LIGGTID SAMT FÖRÄNDRAT UTLÄMNINGSSTÄLLE/MOTTAGARNAMN

Varor skickade till privatperson finns kvar på utlämningsstället i 14 dagar. Om liggetiden för paketet måste förlängas hos ombudet tas en avgift ut av DHL, vilket debiteras mottagaren, för närvarande 250 kr. Beställt paket som inte uthämtas inom angiven tidsram, returneras automatiskt till Lilla Rummet. För fraktbolaget uppkommer faktiska kostnader i samband med detta (returfrakt, expeditions- och hanteringsavgifter) vilket debiteras dig som kund. Dessa kostnader uppgår för närvarande till 100 kr. 250 kr tas även ut om du som kund måste byta mottagarnamn, byta adress eller ändra utlämningsställe på ditt paket. Detta debiteras mottagaren. En avgift per nödvändig ändring tillkommer. 

RETURER

Du som kund har du alltid 1 veckas öppet köp hos oss om varan är oanvänd och i originalförpackning. Det innebär att du inom den tiden alltid har rätt att ångra ditt köp (Distansavtalslagen) efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vi har alltid förlängt öppet köp i juletid. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Varor måste returneras i ursprungligt skick samt i sin oskadade originalförpackning med alla märkningar/etiketter intakta. För vissa produkter gäller även obruten plombering. Plomberingen kan bestå i en tejp eller en förseglad plastpåse som inte får öppnas för att returrätten ska kunna nyttjas. Ångerrätt och öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Observera att hygienartiklar samt livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Returnera inte varor mot postförskott, dessa kan vi tyvärr inte hämta ut. Lilla Rummet ersätter vid ångrat köp av hela beställningen fraktkostnaden vid köptillfället. Köparen betalar kostnaden för returfrakten. Observera att om du vill reklamera en vara så ska du alltid kontakta oss innan du sänder den i retur. Behåller du delar av din order och endast delvis häver din beställning, återbetalas inte standardfrakt-kostnaden (fraktkostnaden vid köptillfället). Ej uthämtade paket som går i automatisk retur till oss, samt paket med ofullständig adress som går i retur på grund av detta debiteras gällande taxa enligt ovan.

Vi rekommenderar att returen sker med DHL varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt DHLs portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress: 

Lilla Rummet

Magasinsgatan 18

411 18 Göteborg

Om du får hem en vara som är felaktig (reklamation) eller felexpedierad, betalar vi naturligtvis returfrakten. Kontakta oss alltid innan du returnerar en reklamation eller en eventuell felexpidering så hjälper vi dig. Du måste alltid skicka med ditt ordernummer och namn då du gör en retur, oavsett orsak. Skriv på en lapp och lägg med i paketet.

ÅTERBETALNING

Återbetalning sker högst 5 helgfria vardagar efter vi mottagit din retur. Lilla Rummet garanterar att erlägga återbetalning via Klarna eller om du föredrar att byta varan mot ny vara eller, om du själv så önskar, en presentkortskod, i enlighet med ångerrätten. Varan återbetalas under förutsättning att varan returneras i oanvänt, oskadat skick (samma skick som vid leveransen till dig). Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats, tvättats, ändrats, använts eller lekts med samt att märkningar, etiketter och originalemballage är intakta och oskadade.

Lilla Rummet ersätter vid ångrat köp för hela beställningen fraktkostnaden vid köptillfället. Köparen betalar kostnaden för returfrakten. Behåller du delar av din order och endast delvis häver din beställning, återbetalas inte standardfrakt-kostnaden (fraktkostnaden vid köptillfället).  Ej uthämtade paket som går i automatisk retur till oss, samt paket med ofullständig adress som går i retur på grund av detta debiteras gällande taxa enligt ovan. Paketet måste hämtas ut på utlämningsstället för att undvika extra avgift (se punkt ovan gällande automatreturer). 

RETUR AV DEFEKTA ELLER FELEXPIDERADE VAROR

Innan du returnerar en vara som är defekt, skadad vid transport eller felexpedierad kontaktar du oss på Lilla Rummet, helst skriftligen via info@lillarummet.se.  Vi hjälper dig hur du ska gå tillväga för att returnera en sådan vara. I de flesta fall mottar du en förbetald retursedel som måste användas vid returfrakten. Vi ersätter inte returfraktkostnader som inte är, av Lilla Rummet, godkända i förhand.

REKLAMATION

Om du fått en produkt som är defekt eller felaktigt expiderad kontaktar du oss skriftligen via info@lillarummet.se. Därefter inväntar du vårt svar på hur du ska skicka tillbaka varan. Bifoga, om möjligt, även foton i mailet på defekten/felet. Bifoga gärna en beskrivning av felet och hur varan använts, diskats, rengjorts, tvättats etc. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage eller felaktigt användande/tvättande/diskande/desinfektion eller om du ändrat varans ursprungskick.

Vid en reklamation av felaktig/defekt vara är du som kund kostnadsbefriad. Lilla Rummet ombesörjer, om inte annat överenskommits på förhand, förbetald frakthandling för retur av den defekta varan. Kontakta oss alltid innan retur av en defekt vara. Om varan bedöms som defekt/felaktig ersätts du i första hand av en ny vara. Om ny vara inte kan skickas återbetalas totalbeloppet. Reklamation till Lilla Rummet ska göras inom skälig tid från det att kunden mottagit beställningen.

PRODUKTANSVAR

Lilla Rummet avsäger sig allt ansvar för hur produkten används och omhändertas till köparen. Köparen har själv fullt ansvar för hur produkten används och köparen måste själv kontrollera eventuella allergier, åldersbegränsningar eller fel. Lilla Rummet rekommenderar alltid att produkterna används på det sätt som anges i produktinformationen på hemsidan och/eller på produkten/produktens emballage samt att de noggrant kontrolleras av vuxen innan användning.

COOKIES

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

FORCE MAJEUR

GoodforKids ansvarar inte för försenade prestationer som orsakas av omständigheter som ligger utanför GoodforKids rimliga kontroll. Vid force majeure har GoodforKids rätt till extra tid för att uppfylla sina åtaganden. Exempel på sådana omständigheter är, men är inte begränsat till strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om en sådan omständighet varar mer än två månader, har båda parterna rätt att säga upp avtalet utan den andra parten och/eller har rätt att få ersättning eller skyldighet att lämna ut ersättning.

TVIST

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.